Jelcz PR110U

Jelcz PR110U
Autobusy Jelcz PR110 były zmodernizowaną wersją autobusów Berliet PR100. W latach `70 podjęto decyzję o zakupie licencji na projekt autobusu Berliet PR100. Produkcję modelu rozpoczęto w Jelczańskich Zakładach Samochodowych w 1972 roku. Po paru latach postanowiono zacząć prace nad nową wersją autobusu oznaczonego typem PR110. Pojazd przedłużono dodając trzecie drzwi, dzięki czemu polepszyła się wymiana pasażerów na przystankach. PR110 zabierał na pokład 110 pasażerów, w tym 35 na miejscach siedzących. Zamontowano inne światła w przednim zderzaku. Zastosowano nowy silnik WSK SW680 produkowany w Mielcu na licencji Leylanda. Produkcję seryjną PR110U (U - Urban, z fran. miejski) rozpoczęto w roku 1976. Po paru latach wprowadzono do produkcji pojazd oznaczony symbolem PR110M (M - miejski). Pierwsze PR110U charakteryzowały się dachowymi wentylatorami oraz wkomponowanym w podsufitkę oświetleniem, które przykryte mlecznym plexi ciągnęło się przez całą długość dachu. Późniejszy typ PR110M był uproszczoną wersją PR110U. Zrezygnowano z wielu oryginalnych francuskich elementów, co przyczyniło się do szybszego zużywania się autobusów. Pierwsze autobusy typu PR110U trafiły do Krakowa 14.01.1978 roku. Do roku 1982 łącznie dostarczono 340 sztuk pojazdów PR110U. Ze względu na dużą awaryjność i brak części zamiennych w roku 1988 wycofano z eksploatacji wszystkie wozy PR110.

dane techniczne

ProducentZakłady Samochodowe "Jelcz"
Długość11960 mm
Szerokość2500 mm
Wysokość2900 mm
Roztaw osi6100 mm
Masa własna8800 kg
Ilość miejsc110
Ilość miejsc siedzących35
Wysokość podłogi I/II/III/IV drzwi642/712/957 mm
SilnikWSK SW680 (lic. Leyland)
Skrzynia biegówmanualna, zsynchronizowana, FPS S 4-95
Prędkość max.67 km/h

zdjęcia


1824


2830


21175


21455

legenda

xx 123 - zdjęcie pojazdu obecnie eksploatowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu testowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu któremu zmieniono numer taborowy
xx 123 - zdjęcie pojazdu wycofanego z eksploatacji
xx 123 - zdjęcie pojazdu historycznego

info

Opracowanie: Michał Smajdor

Źródła:
» Notatki i obserwacje własne,
» Krakowski Autobus - w 75 lecie uruchomienia stałych linii autobusowych w Krakowie, Waldemar Brzoskwinia, Jacek Kołodziej, Muzeum Inżynierii Miejskiej 2002,
» Komunikacja Autobusowa w Krakowie 1927-2007, praca zbiorowa pod redakcją Jacka Kołodzieja, Kraków 2007