Jelcz M180/Volvo B10MA Steyr SG18

Jelcz M180/Volvo B10MA Steyr SG18
Na początku lat `90 Jelczańskie Zakłady Samochodowe poszukiwały strategicznego partnera. W 1992 r. podjęto rozmowy ze szwedzkim koncernem Volvo. Efektem tej współpracy były prototypowe pojazdy typu 120MV, 120TV oraz M180. Ten ostatni pojawił się na testach w Krakowie w sierpniu 1993 roku. Obsługiwał linię 119 (Dworzec Główny - Borek Fałęcki). Wypożyczony został z MZK Warszawa (późniejsze MZA Warszawa). Przedsiębiorstwo to posiadało tylko jeden (prototypowy) egzemplarz M180. Wyprodukowano zaledwie 8 sztuk tego typu wozów. Pozostałe siedem egzemplarzy zakupiło MPK Wrocław. Ze względu na wysokie koszty i brak niskiej podłogi zaprzestano dalszej produkcji. Jelcz M180 oparty został na podwoziu B10MA firmy Volvo z nadwoziem SG18 firmy Steyr (firma wykupiona została przez koncern Volvo). Napędzany był silnikiem Volvo THD102K ze skrzynią biegów firmy ZF. Opisywany pojazd odstawiony został na jesieni 2009 roku. Został skasowany w kwietniu 2010 roku.

zobacz także:

dane techniczne

ProducentZakłady Samochodowe "Jelcz"
Długość18000 mm
Szerokość2500 mm
Wysokość3240 mm
Roztaw osi5500 mm
Masa własna15000 kg
Ilość miejsc185
Ilość miejsc siedzących41
Wysokość podłogi I/II/III/IV drzwi732/732/732/732 mm
SilnikVolvo THD102K
Skrzynia biegówZF 4HP590
Prędkość max.80 km/h

zdjęcia


6370

legenda

xx 123 - zdjęcie pojazdu obecnie eksploatowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu testowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu któremu zmieniono numer taborowy
xx 123 - zdjęcie pojazdu wycofanego z eksploatacji
xx 123 - zdjęcie pojazdu historycznego

info

Opracowanie: Michał Smajdor

Źródła:
» Notatki i obserwacje własne