» powrót
Jelcz 043
miejskiej - 272 MEX,
dalekobieżnej - 043 CAR,
przegubowej dłuższej - AP 02,
przegubowej krótszej - 021,
przyczepy - PO-1.
Pierwsze wozy typu Jelcz 043 pojawiły się w Krakowie w 1959 roku. Zaczęły zastąpywać awaryjne wozy San H01. Mimo, że pojazdy 043 były przeznaczone do obsługi linii dalekobieżnych, głównie dla PKS-ów, przez pierwsze 4 lata eksploatacji kursowały na liniach miejskich. W roku 1963 po wprowadzeniu do ruchu miejskiej odmiany Jelcza 043 - wersję 272MEX, wozy 043 zaczęto wysyłać na linie podmiejskie o mniejszym natężeniu pasażerskim. W latach `80 w wyniku sprowadzania autobusów Ikarus 280.26, stopniowo wycofywano autobusy Jelcz RTO. Ostatnie wozy wyjechały na ulice Krakowa w 1985 roku.
dane techniczne
Producent | Zakłady Samochodowe "Jelcz" |
Długość | 10800 mm |
Szerokość | 2500 mm |
Wysokość | 2980 mm |
Roztaw osi | 5450 mm |
Masa własna | 8900 kg |
Ilość miejsc | 80 |
Ilość miejsc siedzących | 52 |
Wysokość podłogi I drzwi | 885 mm |
Silnik | ZS Skoda 706 RT |
Skrzynia biegów | manualna, zsynchronizowana |
Prędkość max. | 66 km/h |
zdjęcia
legenda
xx 123 - zdjęcie pojazdu obecnie eksploatowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu testowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu któremu zmieniono numer taborowy
xx 123 - zdjęcie pojazdu wycofanego z eksploatacji
xx 123 - zdjęcie pojazdu historycznego
info
Opracowanie: Michał Smajdor
Źródła:
» Notatki i obserwacje własne,
» Komunikacja Autobusowa w Krakowie 1927-2007, praca zbiorowa pod redakcją Jacka Kołodzieja, Kraków 2007
Źródła:
» Notatki i obserwacje własne,
» Komunikacja Autobusowa w Krakowie 1927-2007, praca zbiorowa pod redakcją Jacka Kołodzieja, Kraków 2007