Ikarus 435.02

Ikarus 435.02
Na początku lat `90 dość intensywnie poszukiwano nowych pojazdów, które zastąpiłyby eksploatowane dotychczas autobusy marki Ikarus czy Jelcz. W 1993 roku poza modelem 480, krakowskie MPK miało do dyspozycji inny wyrób węgierskiego Ikarusa - przegubowego 435.02. Model ten miał stać się następcą popularnych w latach `80 Ikarusów serii 280. Autobus miał już nieco niżej zlokalizowaną podłogę w odniesieniu do poprzednika, nowocześniejszą stylistykę i wykończenie wnętrza. Wyposażono go w silnik Man oraz skrzynię biegów ZF. Pomimo tego nie był zbyt popularny na Polskich ulicach, głównie ze względu na cenę zakupu. Pierwsze seryjne pojazdy typu 435 z oznaczeniem 05 zakupiły tylko Warszawa (5 sztuk), Częstochowa (5 sztuk) i Poznań (1 sztuka). Krakowskie MPK nie zdecydowało się na zakup tego modelu. Zakupiono w tym czasie przegubowe autobusy Scania CN113ALB w łącznej ilości 30 sztuk oraz jedną sztukę Mana SG242. Testowany w 1993 roku prototypowy Ikarus 435.02 kursował na linii 128.

zobacz także:

dane techniczne

ProducentIkarus Karosszeria-es Jarmugyar
Długość17850 mm
Szerokość2500 mm
Wysokość3040 mm
Roztaw osi5570/6400 mm
Masa własna15100 kg
Ilość miejsc183
Ilość miejsc siedzących43
SilnikMAN DO826 LUH12
Skrzynia biegówZF 5HP-500
Prędkość max.65 km/h

zdjęcia


I 50 1425

legenda

xx 123 - zdjęcie pojazdu obecnie eksploatowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu testowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu któremu zmieniono numer taborowy
xx 123 - zdjęcie pojazdu wycofanego z eksploatacji
xx 123 - zdjęcie pojazdu historycznego

info

Opracowanie: Michał Smajdor

Źródła:
» Notatki i obserwacje własne