Gottfried Linder Bw (PN4)

Gottfried Linder Bw (PN4)
W okresie II Wojny Światowej do Krakowa trafiły tramwaje z miast niemieckich - Norymbergi oraz Eberswalde. W tym drugim, w roku 1941 została zlikwidowana komunikacja tramwajowa. Wówczas przysałano do Krakowa cztery sztuki wagonów motorowych Gottfried Linder Tw (oznaczone w Krakowie symbolem SN4) oraz jeden wagon doczepny Gottfried Linder Bw (oznaczony w Krakowie symbolem PN4). Wszystkie te tramwaje wyprodukowane zostały w fabryce Gottfried Linder Waggonbau AG w mieście Ammendorf w roku 1910. Wagon doczepny PN4 otrzymał numer #546 (ex. Eberswalde #1E). Wagony motorowe SN4 kursowały liniowo dość krótko ze względu na bardzo małą ilość miejsca wewnątrz pojazdu (część wagonów już w roku 1945 przebudowywano na wagony technicznie). Wagon doczepny PN4 kursował do końca eksploatacji wagonów liniowych SN4, które ostatecznie zniknęły z ulic Krakowa w 1959 roku.

zobacz także:

dane techniczne

ProducentGottfried Linder Waggonbau AG, Ammendorf
Długość8000 mm
Szerokość2100 mm
Wysokość3358 mm
Masa własna3550 kg
Ilość miejsc40
Ilość miejsc siedzących14

rysunki


Gottfried Linder Bw (PN4) (546)

legenda

xx 123 - zdjęcie pojazdu obecnie eksploatowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu testowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu któremu zmieniono numer taborowy
xx 123 - zdjęcie pojazdu wycofanego z eksploatacji
xx 123 - zdjęcie pojazdu historycznego

info

Opracowanie: Michał Smajdor

Źródła:
» Notatki i obserwacje własne,
» Materiały i studia sekcji historycznej MPK Kraków, Nr 2, Rok 1987,
» Materiały i studia sekcji historycznej MPK Kraków, Nr 1, Rok 1990,
» Krakowskie Tramwaje, Jacek Kołodziej, Rybnik 2010