Federal Six (Orlicki) A6, Federal Six (Orlicki) 3G6

Federal-Six (Orlicki) A6
Na przełomie lat `20 i `30 ilość posiadanych wozów przez KMKE stale rosła. W 1929 roku zakupiono pierwsze dwie sztuki podwozi ciężarówek Ferderal Six o oznaczeniu A6, z fabryki Federal Truck Motor Company w Stanach Zjednoczonych. Po przetransportowaniu do kraju, podwozia trafiały do Pierwszej Wytwórni Autokaroserii i Powozów Orlicki i S-ka w Krakowie, gdzie wyposażane były w karoserię i inne niezbędne elementy. Kolejne egzemplarze pojawiały się w Krakowie: w 1930 roku - 7 sztuk, w 1931 roku - 4 sztuki, w 1936 roku - 1 sztuka. Wozy otrzymywały numery taborowe #26, #31, #35, #46, #47, #48, #50, #54, #56, #58, #67, #68, #69 i #70 (wg stanu na rok 1938). W zależności od dostaw stosowane były różne rozwiązania zarówno w wyglądzie zewnętrznym jak i wewnątrz pojazdu. Pudła przyszłych autobusów posiadały różną długość oraz szerokość. Wyposażone były w silniki benzynowe, 4 suwowe, 6 cylindrowe, rzędowe, chłodzone wodą o mocy 65KM - typu T7W. Nadwozie o konstrukcji metalowo-drewnianiej montowane było w Krakowie w zakładach Orlicki i Spółka na dostarczonej ramie. Około 1930 roku KMKE uruchomiło specjalną usługę turystyczną do zwiedzania miasta. W tym celu jeden z pojazdów otrzymał oryginalne nadwozie typu kabrio, ze składanym brezentowym dachem. Autobus ten posiadał numer taborowy #47. W 1931 roku zakupiono jedną sztukę Ferderal Six 3G6, który od poprzednich pojazdów tego typu różnił się gabarytami oraz silnikiem. Wyposażony był również w silnik benzynowy, 4 suwowy, 6 cylindrowy, rzędowy, chłodzony wodą, tyle że o mocy 87,5KM. Był dłuższy, szerszy i pomieścił 33 osoby siedzące. Otrzymał numer #71. Część autobusów ze względu na bardzo zły stan dróg zaczęto wycofywać z ruchu już po paru latach eksploatacji. Po wybuchu II Wojny Światowej pozostałe czynne pojazdy były rekwirowane i już nie powróciły do Krakowa. Ciekawostką jest fakt, że zachował się jedyny w Polsce pojazd firmy Federal-Six A6. Jest to wóz strażacki z 1929 roku, który był użytkowany w OSP Siemianowice Śląskie. Obecnie należy do Centralnego Muzeum Pożarnictwa w Mysłowicach.

dane techniczne

.Federal Six A6Federal Six 3G6
Producent podwoziaFederal Truck Motor Company
Producent nadwoziaPierwsza Wytwórnia Autokaroserii i Powozów Orlicki i S-ka
Długość7100-7860 mm9000 mm
Szerokość2100-2250 mm2300 mm
Wysokośćb.d.b.d.
Roztaw osi4470-4500 mm5880 mm
Masa własna3400-4000 kg6400 kg
Ilość miejsc siedzących2633
SilnikFederal-Six T7WFederal-Six 3G6
Skrzynia biegówmechaniczna, 4 przekładnie + wsteczny
Prędkość max.b.d.

zdjęcia


?

zdjęcia ze zbiorów Narodowego Archiwum Cyfrowego


47

źródło: www.nac.gov.pl » Narodowe Archiwum Cyfrowe

legenda

xx 123 - zdjęcie pojazdu obecnie eksploatowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu testowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu któremu zmieniono numer taborowy
xx 123 - zdjęcie pojazdu wycofanego z eksploatacji
xx 123 - zdjęcie pojazdu historycznego

info

Opracowanie: Michał Smajdor

Źródła:
» Notatki i obserwacje własne
» Materiały i studia sekcji historycznej MPK Kraków, Nr 2, Rok 1988,
» Krakowski Autobus - w 75 lecie uruchomienia stałych linii autobusowych w Krakowie, Waldemar Brzoskwinia, Jacek Kołodziej, Muzeum Inżynierii Miejskiej 2002
» Komunikacja Autobusowa w Krakowie 1927-2007, praca zbiorowa pod redakcją Jacka Kołodzieja, Kraków 2007