Durant (Orlicki) 401

Durant (Orlicki) 401
Od 1926 roku, kontynuując zakupy pojazdów do obsługi linii autobusowych, w roku 1928 zdecydowano się na zakup pierwszych podwozi pojazdów Rugby L oraz Durant 401 wyprodukowanych w amerykańskich zakładach Durant Motor Corporation. Sprowadzeniem podzespołów zajmowała się firma Bergman z Krakowa. Po przybyciu do kraju, podwozia trafiały do Pierwszej Wytwórni Autokaroserii i Powozów Orlicki i S-ka w Krakowie, gdzie wyposażane były w karoserię i inne niezbędne elementy. W czasie dostaw stosowane były różne rozwiązania zarówno w wyglądzie zewnętrznym jak i wewnątrz pojazdu. Pudła przyszłych autobusów posiadały różną długość oraz szerokość, wyposażane były w jedną bądź dwie pary drzwi, wewnątrz stosowano fotele bądź ławki. Po nabudowaniu karoserii na podwozie, pojazdy trafiły na krakowskie ulice. W roku 1929 na stanie Krakowskiej Miejskiej Kolei Elektrycznej znajdowało się 28 pojazdów, w tym 18 sztuk zakupionych w 1927 roku Chevroletów, 3 sztuki pojazdów Rugby (Orlicki) L i jeden Durant (Orlicki) 401. Do 1938 roku na stanie KMKE było 19 sztuk autobusów Durant (Orlicki) 401. Ze względu na wysokie wyeksploatowanie, autobusy po paru latach znikały z ulic Krakowa.

dane techniczne

Producent podwoziaDurant Motor Corporation
Producent nadwoziaPierwsza Wytwórnia Autokaroserii i Powozów Orlicki i S-ka
Długość5200-5820 mm
Szerokość2000-2150 mm
Wysokość2400 mm
Roztaw osi3350 mm
Masa własna2000-2230 kg
Ilość miejsc16 + kierowca
Wysokość podłogi720 mm
SilnikDurant, benzynowy, czterosuwowy, 4 cylindrowy, rzędowy, chłodzony wodą
Skrzynia biegówmechaniczna, 3 przekładnie + bieg wsteczny
Prędkość max.b.d.

legenda

xx 123 - zdjęcie pojazdu obecnie eksploatowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu testowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu któremu zmieniono numer taborowy
xx 123 - zdjęcie pojazdu wycofanego z eksploatacji
xx 123 - zdjęcie pojazdu historycznego

info

Opracowanie: Michał Smajdor

Źródła:
» Notatki i obserwacje własne
» Materiały i studia sekcji historycznej MPK Kraków, Nr 2, Rok 1988,
» Krakowski Autobus - w 75 lecie uruchomienia stałych linii autobusowych w Krakowie, Waldemar Brzoskwinia, Jacek Kołodziej, Muzeum Inżynierii Miejskiej 2002
» Komunikacja Autobusowa w Krakowie 1927-2007, praca zbiorowa pod redakcją Jacka Kołodzieja, Kraków 2007