» powrót
Düwag GT8S, GT8SU, Düwag/MPK GT8C, GT8N
![Düwag GT8S Düwag GT8S](miniaturki/duewag_gt8.jpg)
Po zakupie wszystkich dostępnych wagonów GT8S z Düsseldorfu, zdecydowano się na sprowadzenie jednego egzemplarza GT8SU. W dniu 17.12.2017 roku do Krakowa dostarczono wagon o numerze #3223. Pojazd w oryginale wyprodukowany został w 1974 roku jako GT8S, następnie przebudowany na typ 'SU' w 1983 roku. Modernizacja polegała na zastosowaniu niższych skrzydeł drzwi oraz ruchomych schodów, umożliwiających obsługę przystanków z peronem na różnej wysokości. Wagony tak przystosowane skierowano do obsługi trasy tramwajowej (lekkiej kolei podmiejskiej) między Düsseldorfem a Duisburgiem. W Krakowie wagon został przebudowany, można powiedzieć z powrotem na typ GT8S, jednak zastosowano człon niskopodłogowy i oznaczono wóz jako GT8N. Otrzymał numer taborowy #RF329 i debiutował na linii 6 w dniu 04.02.2019r.
zobacz także:
dane techniczne
Producent | Düsseldorf Waggonfabrik AG (Düwag) |
Długość | 26018 mm |
Szerokość | 2400 mm |
Wysokość | 3460 mm |
Roztaw osi | 1800 mm |
Masa własna | 35000 kg |
Ilość miejsc | 141 |
Ilość miejsc siedzących | 51 |
Wys. podłogi | 880 mm |
Moc ciągła silników | 2 x 150 kW |
Napięcie zasilania | 600 V |
Prędkość max. | 70 km/h |
stan inwentarzowy
Rok | Ilość sztuk wpisanych na stan | Pojazdy wpisane na stan | Ilość sztuk skreślonych ze stanu | Pojazdy skreślone ze stanu | Ilość sztuk na koniec roku |
2009 | 1 | 3037 | - | - | 1 |
2010 | 18 | 3038, 3039, 3040, 3041, 3042, 3043, 3044, 3047, 3049, 3054, 3056, 3057, 3058, 30591), 3061, 3062, 3064, 30651) | - | - | 19 |
2011 | 3 | 3051, 30522), 3063 | - | - | 22 |
2012 | 4 | 30452), 30463), 30532), 3060 | - | - | 26 |
2013 | 2 | 30483), 30553) | - | - | 28 |
2014 | - | - | - | - | 28 |
2015 | - | - | 1 | RF316 | 27 |
2016 | - | - | - | - | 27 |
2017 | - | - | - | - | 27 |
2018 | - | - | - | - | 27 |
2019 | 1 | RF3294) | - | - | 28 |
2020 | - | - | - | - | 28 |
1) - Wagon wypożyczony do MPK Poznań (czerwiec 2011 - październik 2011).
2) - Wagon zakupiony z Düsseldorfu, przekazany bezpośrednio do MPK Poznań (czerwiec 2011), następnie dostarczony do Krakowa (październik 2011).
3) - Wagon zakupiony z Düsseldorfu, przekazany bezpośrednio do MPK Poznań (czerwiec 2011), następnie dostarczony do Krakowa (lipiec 2012).
4) - Wagon przebudowany z GT8SU na GT8N.
Przenumerowania
2011: | 3037->3050; |
2015: | 3038-3065->RF301-RF328; |
2020: | RF312->RF316''; |
2021: | RF303->RF312''; |
zdjęcia
![](tramwaje/gt355 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt356 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt352 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt353 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt354 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt357 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt358 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt359 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt402 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt566 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt671 (Custom).jpg)
3037
![](tramwaje/gt633 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt639 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt684 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt614 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt689 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt713 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt615 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt693 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt694 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt695 (Custom).jpg)
3038
![](tramwaje/gt400 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt452 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt636 (Custom).jpg)
![](tramwaje/ngt267 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt546 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt556 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt640 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt641 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt574 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt586 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt685 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt717 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt723 (Custom).jpg)
3039
![](tramwaje/gt398 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt399 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt563 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt726 (Custom).jpg)
3040
![](tramwaje/gt450 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt451 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt468 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt554 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt680 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt572 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt573 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt577 (Custom).jpg)
![](tramwaje/e582 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt729 (Custom).jpg)
3041
![](tramwaje/gt565 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt550 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt696 (Custom).jpg)
3042
![](tramwaje/gt560 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt562 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt630 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt637 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt675 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt629 (Custom).jpg)
3043
![](tramwaje/gt445 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt442 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt443 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt631 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt634 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt575 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt616 (Custom).jpg)
3044
![](tramwaje/gt683 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt576 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt577 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt692 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt627 (Custom).jpg)
3045
![](tramwaje/gt617 (Custom).jpg)
3046
![](tramwaje/gt674 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt578 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt579 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt585 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt687 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt715 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt722 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt628 (Custom).jpg)
3047
![](tramwaje/gt618 (Custom).jpg)
3048
![](tramwaje/gt360 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt361 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt362 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt366 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt388 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt389 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt564 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt567 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt725 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt619 (Custom).jpg)
3049
![](tramwaje/gt555 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt580 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt581 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt687 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt714 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt701 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt697 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt698 (Custom).jpg)
3050
![](tramwaje/gt632 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt547 (Custom).jpg)
![](tramwaje/ngt271 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt585 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt699 (Custom).jpg)
3051
![](tramwaje/gt620 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt724 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt621 (Custom).jpg)
3052
![](tramwaje/gt679 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt622 (Custom).jpg)
3053
![](tramwaje/gt364 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt365 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt367 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt406 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt404 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt393 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt394 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt459 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt460 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt461 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt462 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt688 (Custom).jpg)
3054
![](tramwaje/gt561 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt686 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt700 (Custom).jpg)
3056
![](tramwaje/gt363 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt405 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt549 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt673 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt678 (Custom).jpg)
3057
![](tramwaje/gt449 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt463 (Custom).jpg)
![](tramwaje/Na1190 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt672 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt673 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt570 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt676 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt720 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt727 (Custom).jpg)
3058
![](tramwaje/gt395 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt396 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt454 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt466 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt491 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt642 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt582 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt583 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt691 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt718 (Custom).jpg)
3059
![](tramwaje/gt401 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt587 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt588 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt623 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt721 (Custom).jpg)
3060
![](tramwaje/gt403 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt390 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt391 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt392 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt397 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt455 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt457 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk53_09 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt444 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt557 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt558 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk60_01 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk60_02 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk60_03 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk60_04 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk60_05 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk60_06 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk60_07 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk60_08 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk60_09 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk60_10 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk60_11 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk60_12 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk60_13 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk60_14 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk60_15 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk60_16 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk60_17 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk60_18 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk60_19 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk60_20 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk60_21 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt584 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt626 (Custom).jpg)
3061
![](tramwaje/gt401 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt453 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt548 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt677 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt681 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt728 (Custom).jpg)
3062
![](tramwaje/gt635 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt638 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt716 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt625 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt730 (Custom).jpg)
3063
![](tramwaje/gt456 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt458 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt571 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt682 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt683 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt690 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt624 (Custom).jpg)
3064
![](tramwaje/gt441 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt464 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt465 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt467 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt559 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt719 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt731 (Custom).jpg)
3065
![](imprezy/mpk87_33 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk87_34 (Custom).jpg)
RF 314
zdjęcia wagonów Düwag GT8S wypożyczonych do Poznania
zdjęcia wagonów Düwag GT8S zakupionych z Düsseldorfu
zdjęcia wagonów Düwag GT8S w Düsseldorfie
![](tramwaje/gt592 (Custom).jpg)
3037
![](tramwaje/gt593 (Custom).jpg)
3038
![](tramwaje/gt594 (Custom).jpg)
3040
![](tramwaje/gt595 (Custom).jpg)
3041
![](tramwaje/gt596 (Custom).jpg)
3042
![](tramwaje/gt597 (Custom).jpg)
3043
![](tramwaje/gt598 (Custom).jpg)
3044
![](tramwaje/gt599 (Custom).jpg)
3046
![](tramwaje/gt600 (Custom).jpg)
3047
![](tramwaje/gt601 (Custom).jpg)
3048
![](tramwaje/gt602 (Custom).jpg)
3049
![](tramwaje/gt603 (Custom).jpg)
3051
![](tramwaje/gt604 (Custom).jpg)
3052+?
![](tramwaje/gt605 (Custom).jpg)
3053
![](tramwaje/gt606 (Custom).jpg)
3055
![](tramwaje/gt607 (Custom).jpg)
3056
![](tramwaje/gt608 (Custom).jpg)
3058
![](tramwaje/gt609 (Custom).jpg)
3060
![](tramwaje/gt610 (Custom).jpg)
3061
![](tramwaje/gt611 (Custom).jpg)
3062+?
![](tramwaje/gt612 (Custom).jpg)
3063
![](tramwaje/gt613 (Custom).jpg)
3065
legenda
xx 123 - zdjęcie pojazdu obecnie eksploatowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu testowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu któremu zmieniono numer taborowy
xx 123 - zdjęcie pojazdu wycofanego z eksploatacji
xx 123 - zdjęcie pojazdu historycznego
info
Opracowanie: Michał Smajdor
Źródła:
» Notatki i obserwacje własne
Źródła:
» Notatki i obserwacje własne