BYD K9B, BYD K9C

BYD K9B
21 czerwca 2013 roku na krakowskich ulicach pojawił się kolejny, już trzeci, autobus z napędem elektrycznym. Po testach Solarisa Urbino Electric i AMZ City Smile postanowiono sprawdzić możliwości dość egzotycznego wozu prosto z Chin. Producentem opisywanego autobusu jest firma BYD (Build Your Dreams), która wytwarza model K9. Jest to w pełni elektryczny autobus miejski o długości 12m. Wyposażony w dwa silniki o mocy 90 kW i momencie obrotowym 550 Nm każdy. Pozwalają one rozpędzić pojazd do prędkości 50 km/ h w ok. 20s. Zastosowane w autobusie K9 akumulatory litowo-żelazowo-fosforowe mają całkowitą pojemność 600Ah. Czas ładowania ładowarką o wydajności 2x30 kW wynosi 5 godzin. W Chinach jest już eksploatowanych kilkaset egzemplarzy tego typu pojazdów. Pierwszą europejską firmą, która zdecydowała się na zakup K9 jest przewoźnik z holenderskiej wyspy Schiermonnikoog w prowincji Friesland. Warto jeszcze zwrócić uwagę, że autobus na jednym ładowaniu przybył Krakowa z Warszawy, gdzie wcześniej był testowany przez tamtejsze MZA. Pokonał odległość 310 km na 69% baterii. Po oficjalnej prezentacji BYD K9, przez 2 tygodnie woził pasażerów m.in. na liniach 109, 116, 124 i 173.

Po raz kolejny pojazdy marki BYD w Krakowie pojawiły się w lipcu 2015r. Dostarczono dwa pojazdy modelu K9, które debiutowały w dniu 18.07.2015r. na linii 154. Otrzymały krakowskie tablice rejestracyjne oraz numery taborowe #DK609 i #DK610. Wóz #DK609 (model K9B) podobnie jak testowany w połowie 2013r. wyposażony został w dwie pary dwuskrzydłowych drzwi, zaś #DK610 (model K9C) w trzy pary. Oba wozy wcześniej testowano w Warszawie. Testy mają potrwać do końca 2015r.

zobacz także:

dane techniczne

ProducentChangsha BYD BUS Company LTD
Długość12000 mm
Szerokość2550 mm
Wysokość3360 mm
Roztaw osi5950 mm
Masa własna13875 kg
Ilość miejsc54
Ilość miejsc siedzących18
Wysokość podłogi I/II drzwib.d. mm
Udział procentowy niskiej podłogi100 %
Silnik elektrycznydwa silniki elektryczne, o mocy nominalnej 75 kW (95 KM) i maksymalnej 90kW (122 KM)
BaterieLiFePO4 (litowo-żelazowo-fosforowe) i panele słoneczne
Prędkość max.70 km/h

zdjęcia


Stanowisko kierowcy

Wnętrze pojazdu


WPR 58221


DK609


DK610

legenda

xx 123 - zdjęcie pojazdu obecnie eksploatowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu testowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu któremu zmieniono numer taborowy
xx 123 - zdjęcie pojazdu wycofanego z eksploatacji
xx 123 - zdjęcie pojazdu historycznego

info

Opracowanie: Michał Smajdor

Źródła:
» Notatki i obserwacje własne