Lata dwudzieste XX wieku to początki komunikacji miejskiej w Krakowie. Już w 1909 roku "Krakowska Spółka Tramwajowa" zakupiła pierwszy samochód. Był to 5-tonowy pojazd ciężarowy
marki Protos, który przeznaczony był to przewozu towarów. W kolejnym roku spółka zakupiła dwa pojazdy marki Benz: ciężarowy,
który w późniejszym czasie przebudowany został na samochód wieżowy do obsługi sieci tramwajowej oraz osobowy, który służył dyrekcji i Zarządowi Miasta.
W roku 1923 zakupiony został pierwszy pojazd przeznaczony do przewozu pasażerów na regularnej linii. Był to autobus Benz Gaggenau MS (Nider - Omnibus 3To), który zasilany był
benzynowym, czterosuwowym, 4 cylindrowym, rzędowym silnikiem Benz-a. Nadwozie o konstrukcji metalowo-drewnianej montowane było na ramie podwozia. Na swój pokład autobus zabierał
26 osób. W połowie 1923 roku podjęto próbę uruchomienia komunikacji autobusowej w Krakowie wysyłając autobus Benz Gaggenau na linię z Salwatora na Wolę Justowską.
Linia kursowała tylko w niedziele i święta. Pojazd wykorzystywany był również, jako pojazd zastępczy za tramwaj a także podczas dnia Wszystkich Świętych, wożąc pasażerów w rejon
Cmentarza Rakowickiego. Po doświadczeniach z pierwszą linią autobusową, w roku 1927 uruchomione zostały przewozy autobusowe na większą skalę. Autobus Benz Gaggenau MS eksploatowany liniowo
był do roku 1936. Następnie został przebudowany na pojazd ciężarowy. Ostatecznie jego eksploatację zakończono w 1939 roku.
Producent | Benzwerke Gaggenau - Gaggenau in Baden |
Długość | 7345 mm |
Szerokość | 2250 mm |
Wysokość | 2740 mm |
Roztaw osi | 5000 mm |
Masa własna | 2400 kg |
Silnik | benzynowy, czterosuwowy, 4 cylindrowy, rzędowy, chłodzony wodą |
Skrzynia biegów | mechaniczna, 4 przekładnie + bieg wsteczny |
Prędkość max. | b.d. |
zdjęcia
?
legenda
xx 123 - zdjęcie pojazdu obecnie eksploatowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu testowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu któremu zmieniono numer taborowy
xx 123 - zdjęcie pojazdu wycofanego z eksploatacji
xx 123 - zdjęcie pojazdu historycznego
info
Opracowanie: Michał Smajdor
Źródła:
» Notatki i obserwacje własne