Benz Gaggenau MS

Benz Gaggenau MS
Lata dwudzieste XX wieku to początki komunikacji miejskiej w Krakowie. Już w 1909 roku "Krakowska Spółka Tramwajowa" zakupiła pierwszy samochód. Był to 5-tonowy pojazd ciężarowy marki Protos, który przeznaczony był to przewozu towarów. W kolejnym roku spółka zakupiła dwa pojazdy marki Benz: ciężarowy, który w późniejszym czasie przebudowany został na samochód wieżowy do obsługi sieci tramwajowej oraz osobowy, który służył dyrekcji i Zarządowi Miasta. W roku 1923 zakupiony został pierwszy pojazd przeznaczony do przewozu pasażerów na regularnej linii. Był to autobus Benz Gaggenau MS (Nider - Omnibus 3To), który zasilany był benzynowym, czterosuwowym, 4 cylindrowym, rzędowym silnikiem Benz-a. Nadwozie o konstrukcji metalowo-drewnianej montowane było na ramie podwozia. Na swój pokład autobus zabierał 26 osób. W połowie 1923 roku podjęto próbę uruchomienia komunikacji autobusowej w Krakowie wysyłając autobus Benz Gaggenau na linię z Salwatora na Wolę Justowską. Linia kursowała tylko w niedziele i święta. Pojazd wykorzystywany był również, jako pojazd zastępczy za tramwaj a także podczas dnia Wszystkich Świętych, wożąc pasażerów w rejon Cmentarza Rakowickiego. Po doświadczeniach z pierwszą linią autobusową, w roku 1927 uruchomione zostały przewozy autobusowe na większą skalę. Autobus Benz Gaggenau MS eksploatowany liniowo był do roku 1936. Następnie został przebudowany na pojazd ciężarowy. Ostatecznie jego eksploatację zakończono w 1939 roku.

dane techniczne

ProducentBenzwerke Gaggenau - Gaggenau in Baden
Długość7345 mm
Szerokość2250 mm
Wysokość2740 mm
Roztaw osi5000 mm
Masa własna2400 kg
Silnikbenzynowy, czterosuwowy, 4 cylindrowy, rzędowy, chłodzony wodą
Skrzynia biegówmechaniczna, 4 przekładnie + bieg wsteczny
Prędkość max.b.d.

zdjęcia


?

legenda

xx 123 - zdjęcie pojazdu obecnie eksploatowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu testowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu któremu zmieniono numer taborowy
xx 123 - zdjęcie pojazdu wycofanego z eksploatacji
xx 123 - zdjęcie pojazdu historycznego

info

Opracowanie: Michał Smajdor

Źródła:
» Notatki i obserwacje własne