Autosan H10-35

Autosan H10-35
Podczas konferencji zorganizowanej przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie w 1984 roku, zaprezentowany został prototypowy pojazd marki Autosan, oznaczony symbolem H10-35. Plany wykonania nowocześniejszego, typowo miejskiego następcy popularnych H9-35, powstały na początku lat `80. Na bazie modelu H10-20, zaprojektowano nowoczesną jak na tamtejsze czasy kanciastą bryłę. Pojazd charakteryzował się dużymi przeszkleniami ścian bocznych oraz czterema parami drzwi, z szybami sięgającymi prawie po stopnie wejściowe. Napędzany był silnikiem sześciocylindrowym, rzędowym WSW Andrychów 6cT107 o mocy 170 KM synchronizowanym z mechaniczną, 5-stopniową skrzynią biegów S5-45. Prototypowy autobus po raz pierwszy wyjechał z fabryki w 1983 roku. Po testach sprzedany został do MKS Sanok, gdzie kursował prawdopodobnie do 1989 roku. W 1985 roku powstały kolejne trzy prototypy oznaczone już, jako model H10-30. Nieróżniły się znacząco od H10-35. Wyróżniały się plastikowym zderzakiem oraz wykończeniem nad przednią szybą, prostokątnymi reflektorami przednimi oraz mniejszymi szybami w drzwiach. Autobusy testowano m.in. w Warszawie. W późniejszych latach pojazdy obsługiwały prywatne połączenia w Krynicy, Lublinie czy Gdańsku. Konstrukcja nigdy nie weszła do seryjnej produkcji.

zobacz także:

dane techniczne

ProducentSanocka Fabryka Autobusów "Autosan"
Długość10235 mm
Szerokość2490 mm
Wysokość3110 mm
Roztaw osi4700 mm
Masa własna9725 kg
Ilość miejsc90
Ilość miejsc siedzących22
Wysokość podłogi I/II/III/IV drzwib.d.
SilnikWSW Andrychów 6cT107
Skrzynia biegówmechaniczna, 5-stopniowa S5-45
Prędkość max.b.d.

zdjęcia


KSS 583E

legenda

xx 123 - zdjęcie pojazdu obecnie eksploatowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu testowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu któremu zmieniono numer taborowy
xx 123 - zdjęcie pojazdu wycofanego z eksploatacji
xx 123 - zdjęcie pojazdu historycznego

info

Opracowanie: Michał Smajdor

Źródła:
» Notatki i obserwacje własne